Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuaran Oh Tuaran!


Salam.

Hello kawan2 semua. Apa khabar? Dah makan? Kalau belum, p makan skrg. Haha. first time aku intro mcm ni Ok, kali ni aku mau cerita korang tentang Tuaran. Macam biasa, klik bawah untuk artikel penuh.

Mau tau Tuaran tu apa? nda mau bleh blah Tuaran ni adalah salah satu daerah yang terdapat di Sabah. Hanya daerah kecil. Aku saja mau cerita korang pasal Tuaran ni sebab aku menjalani latihan praktikal di sini selama 2 bulan.

Benda yang aku suka di Tuaran ni nda banyak. Sebab nda sesibuk daerah di kampung halaman aku di Keningau. Di sini bangunan kedai nya agak banyak. Tapi yang aku rasa pelik kenapa kedai2 di Tuaran ni tutup awal. Jam 7 atau jam 8 boleh nampak dah pintu kedai2 itu ditutup. Hanya restoran2, kedai2 dan supermarket2 tertentu saja yang masih buka time tu.

Kalau nak p makan kat area Tuaran ni, aku suka p makan di Medan Selera dengan kawan2. Makan di sana memang sedap. Pelbagai juadah disediakan. Hehe. Harga pun berpatutan. Boleh tambah lauk banyak2, tapi harga pun bertambah la. Haha.

Tapi sebelum ni, di Tuaran ni ada 1 benda ja yang diorang banned, actually bukan banned tapi diorang nda jual. Iaitu AIS, diorang nda jual ais disebabkan Tuaran ni ada kes kolera / penyakit unta taun. Jadi kalau minta Milo ais (di Sabah kami panggil Milo Ping. Hahaha.), nda terasa la jawabnya. Nda la juga sampai kempunan. Di rumah pun boleh bikin. Hehe.

Setiap hujung minggu, adalah hari tamu di pekan Tuaran. Jadi, pelbagai macam la barang yang diorang jual. Antaranya, kuih muih, minuman, sayur2, toys, barang keperluan di rumah, pelbagai macam aksesori, dan yang paling aku suka, diorang juga jual pakaian bundle. Memang murah2 pakaian bundle diorang. Tapi ada hari tu aku beli mahal pula. nda pandai pilih kali aku ni?

Jom tengok gambar.

Tokong Cina Tuaran


Taman Buaya Tuaran
G-Mart Tuaran. Paling manang!
Tamu Tuaran
Kawan2 cakap di sini ada taman buaya, tapi belum berkesempatan p sana. Stay di Tuaran selama 2 bulan ni best gak la. Ada juga pelbagai macam kenangan (betul ka ayat aku tu?). Walaupun makan kitaorang di sini cukup2 makan ja. Hehe. Ok la, cukup untuk kali ni. Aku penat ni, nak tidur. Haha.

Selamat beristirehat.

Eh, tapi sebelum tu aku nak tanya. Betul ka di Tuaran ni ada orang pernah nampak UFO?

Hehe. Ok, chiaow!



3 comments:

  1. Ais tidak jual?
    adede lau pi sini kena bawak peti ais dari rumah ar..bab sia ndak biasa minum air lau ndak sejuk..hikhikhik!!!

    ReplyDelete
  2. Sy mo mi tuaran ble?? Hehe~ apa UFo?? ada kes ka d sana??

    ReplyDelete
  3. pink diva : haha. nmpknya mmg prlu bwa peti sejuk sendiri ni klu mau p tuaran. tp itu dlu ba. skrg dorg jual da. hehehe.

    germaine : hehe. sdap ka mi tuaran? mcm popular ni. ufo? unidentifiedd flying objects. hehe. ya, dgr ada2 kes penampakan ufo di sini. nnt sy update.

    btw, thnx for commenting y'all. peace.

    ReplyDelete

They're Not Infected

Be Sure To Leave Your Footprints Here! Follow Me & I Will Follow You!